1 Kasım 2016 Salı

Kitap Yorumu: Kurucunun Kızı (by Amy Engel)

Orijinal Adı: The Book of Ivy
Yazarı: Amy Engel
Çevirmeni: Merve Özcan
Türü: Distopya, Genç Yetişkin
Yayınevi: Yabancı Yayınları
Baskı Yılı: 2016
Sayfa Sayısı: 272

Dehşet verici bir nükleer savaş sonrası Amerika Birleşik Devletleri büyük ölçüde yok edilmiş, sadece küçük bir grup hayatta kalmıştı. Geriye kalanları kimin yöneteceği konusunda Lattimer'lar ve Westfall'lar arasında çıkan savaşı Westfall ailesi kaybetmişti. Ve beş yıl sonra barış ve kontrol, her yıl yapılan bir törenle, kaybeden tarafın kızları ile kazanan tarafın erkeklerinin evlendirilmesiyle sağlanmaktaydı.

Bu yıl benim sıram gelmişti. Benim adım Ivy Westfall ve görevim basitti: Başkan'ın oğlunu, müstakbel kocamı öldürmek ve Westfall ailesinin gücünü geri kazanmasını sağlamak. Ama görünen o ki, Bishop Lattimer ya çok yetenekli bir oyuncu ya da ailemin iddia ettiği gibi kalpsiz, zalim bir çocuk değil. Hatta beni bu dünyada gerçekten anlayan tek kişi bile olabilir. Ama kaderimden kaçmama imkân yok. Ben Westfall mirasını geri alacak kişiyim. Bishop ölmeli. Ve onu öldüren ben olmalıyım… 
*Az da olsa spoiler içerir.

Bu kitap o kadar Türk aşiret kültürü kokuyor ki... neden bizim günümüz yazarları Avrupa esintili kurgu yaratmaya çalışıp batırmak yerine kültürümüzden esinlenip genç-yetişkin türünde böyle fantastik şeyler yazamıyorlar diye hayıflanıyorum. Şimdi bu kız ne zırvalıyor diyebilirsiniz açıklayayım;

Yukarıda kitap özetinde de anlatıldığı üzere ortada iki aile var. Savaş sonrası toprak üzerinde hak ve hukuk iddia ediyorlar. Çıkan savaş sonucunda biri diğerini yeniyor ve herkes nihayetinde Lattimerlar'ın başkanlık ettiği devlet çatısı altında, onların oluşturduğu kurallara bağlı olarak yaşıyor. Bu kurallardan bir tanesi gençler için oldukça önemli çünkü 16 yaşına bastıklarında (daha önce karşılıklı olarak uygunluk testlerine tabii tutulduktan sonra) şehrin diğer yakasından biriyle evlendiriliyorlar. Hal böyle olunca Başkan Lattimer ve Kurucu Westfall aileleri aralarındaki bad bloodı yani bizim deyimimizle kan davasını yok etmek için Başkan Lattimer'in oğlu Bishop'la, görünürde barışçıl olsalar da içten içte hala düşmanlık besleyen, Westfall ailesinin küçük kızı evlendiriliyor.

"Ne kadar çok ararsam arayayım kanı onun ellerinde bulamıyordum."

Tabii ki bu evlilik tamamen bir plan üzerine kurulu. Westfall ailesinin zamanında kaybettiği başkanlık şansını geri elde etmek ve kanunları yeniden yaratabilmek için Başkan'ı ve oğlunu ortadan kaldırmak gerekli. Haliyle bu noktada Ivy devreye giriyor. Ivy'nin görevi babası ve ablasının ondan istediklerini yerine getirmek ve günü geldiğinde Bishop'ı öldürmektir. Tabii ki tanımadan nefret edilmesi kolay olan Bishop'ı tanımaya ve oğlanın ısrarlı kibar davranışlarına kapılmaya başladığında işler değişir.

"Mutlu musun Ivy?"
Tüm hayatım boyunca kimsenin bana bu soruyu yönelttiğini hatırlamıyordum.

Kibar damat ve suikast planı faktörünü ortadan kaldırırsak konu çok tanıdık değil mi? En azından doğulu bir ailenin kızı olarak bana çok tanıdık geliyor.

Bu kitap aslında tam da bizim kültürümüzde son yıllarda isyan bayraklarını çektiğimiz kadın-erkek eşitsizliği, çocuk gelinler, erkek şiddeti, aşiret gibi kavramları eleştirdiği için kat be kat daha sevilesi. Yazarın kalemi basit, ana karakterler dışında öyle müthiş bir şey yok (esaslı bir kötü adam bekliyordum şahsen) ama Ivy ve Bishop'ın naif ve hala çocuksu halleri her şeyi daha etkili kılıyor.

Ivy kesinlikle çok sevilesi bir karakter ama böylesi sert yetiştirilmiş bir kızın, ablasının emirlerine bu kadar kolay boyun eğmesi tuhaf. Öte yandan çocukluktan bu yana bu görev için yetiştirildiği hesaba katılırsa buna alışık. Zorla evlendirilme olayına ve evlilik örneklerine verdiği tepkiler tam da karakterini ortaya çıkarıyor. Ama sona doğru yaptığı o hamle... Bu kadar kurnaz bir kızın bu kadar aptal bir karar vermesi beni şaşırttı doğrusu. Daha akıl dolu bir hamle bekliyordum. Hiç olmadı. En azından bir devam kitabı var ve onda yazarın bazı şeyleri toparlayabilmiş olmasını umuyorum.

 

Beni INSTAGRAMTWITTERFACEBOOK ve GOODREADS'te bulabilirsiniz.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder